חזון עסקי: כוכב הצפון בעסק שלך
- אורית סופר
- 30 במרץ
- זמן קריאה 4 דקות
עודכן: 13 ביוני
כל התאגידים הכי ענקיים והכי מצליחים ברמה בינלאומית היו פעם, מזמן, בתחילת דרכם העסקית, עסק קטן שרק חולם על צמיחה — כמו העסק שלך. אבל כבר אז היה להם חזון עסקי מגובש.
המכנה המשותף של כל החברות הכי מצליחות בעולם: חזון עסקי
ספר הניהול ״לנצח נבנו״ שכתבו ג׳ימס קולינס וג׳רי פוראס, יועצי ניהול בכירים מאונ׳ סטנפורד, ניסה לענות על שאלת מליון הדולר: מה הופך חברה למובילה בתחומה? קולינס ופוראס ערכו מחקר אקדמי במסגרתו הם בדקו שלל מאפיינים של חברות שהגיעו להצלחה עסקית יוצאת דופן, כמו סוני, HP, 3M או וולט דיסני, והשוו אותן לחברות מתחרות דומות אך פחות מצליחות.
אחד הממצאים היותר מענינים שלהם היה זה: החברות הכי מצליחות היו אלו שניסחו חזון עסקי כבר בשלב מאד מוקדם, ושמרו עליו במשך עשרות שנים בקנאות כמעט דתית.
אני יודעת מה עובר לך בראש עכשיו: מה הקשר בין עסק זעיר כמו שלך, לבין תאגיד גלובלי כמו סוני עם 100,000 העובדים שלהם? אין שום הגיון לחקות מהלכים עסקיים של תאגידים ענקיים כאלה.
אבל , כשסוני או HP או שאר תאגידי הענק ניסחו את החזון שלהם, הם בעצמם היו עדיין עסק קטן ובחלק המקרים — כושל.
זה נכון שתקציבי השיווק של תאגיד בינלאומי או היכולת של תאגיד כזה לנתח נתוני עתק של מליוני לידים לא רלוונטיים לעסק כמו שלך; אבל בשונה ממהלכים שמצריכים משאבים שלא עומדים לרשותך, ניסוח חזון לא מצריך שום דבר מלבד כלי כתיבה, וקצת זמן לשבת ולנסח על הכתב את המחשבות שכבר יש לך בראש. לכן אין סיבה לא לעשות אותו דבר בעסק שלך. למעשה, יש סיבות ממש טובות לעשות את זה!
מה זה חזון עסקי?
חזון (vision) הוא ״ציפור הנפש״ שלך; הסיבה שהעסק שלך קיים; הוא מתאר מה היית רוצה להשיג ואיך היית רוצה שהעסק שלך יראה בעולם אידאלי נטול אילוצים. החזון יכול וצריך להיות על-זמני, בלתי מדיד, ולא משתנה.
דוגמאות לחזון עסקי
להלן דוגמאות לחזון עסקי המתנוסס באתרים של מגוון חברות, ישראליות ובינלאומיות:
״Nourishing a better tomorrow״ (שטראוס)
"ליצור חיי יום-יום טובים יותר לאנשים רבים ככל האפשר״ (איקאה)
״צמיחה והתפתחות תוך התבססות על טכנולוגיות חדשות ופריצה לתחומים ושווקים חדשים״ (פלסאון)
״ליצור את עתיד הבידור באמצעות כוחה של הטכנולוגיה, ביחד עם היוצרים״ (סוני)
״לאפשר לכל אחד ואחת, בכל מקום לחוות את העושר המופלא של התערובות, התבלינים והמעדניה שלנו״ (התבלינים של איילת)
״אוניברסיטה המובילה בתחומי המצוינות האקדמית, החופש המחקרי והקיימות״ (אונ׳. חיפה)
״לחבר את ישראל לעתיד טוב יותר״ (בזק)
״עולם בריא יותר באמצעות פתרונות למחזור ובריחת שתן״ (Thinx)
בטח שמת לב שיש ברשימה יותר דוגמאות של ארגונים גדולים, ופחות של עסקים קטנים; רובם לא טורחים לנסח חזון, או להציג אותו באתר שלהם. מה שאומר שאם יש לעסק שלך חזון כתוב ונגיש לקהל שלך, כבר יצרת בידול בינך לבין 99.99% מהתחרות :)
איך חזון עסקי יכול לקדם את העסק שלך?
כוכב הצפון שלך בניסוח תכנית עסקית, יעדים ומשימות
בשונה מחזון, תכנית עסקית כן צריכה להיות בת-ביצוע, מפורקת ליעדים מדידים ומשימות עם לוחות זמנים ברורים. בזמן שהחזון הוא על זמני, התכנית העסקית כן אמורה להשתנות ולהתעדכן כל הזמן בהתאם להזדמנויות ואילוצים חדשים.
כשמגיע הזמן לשבת לכתוב תכנית עסקית לשנה הקרובה, החזון שלך מתפקד כמו כוכב הצפון - הוא עוזר לך לוודא שהתכנית העסקית, היעדים והמשימות שקבעת מקדמות את העסק בכיוון הנכון.
כלי לקבלת החלטות
בכל צומת של התלבטות עסקית החזון שלך משמש קריטריון בקבלת החלטות, כדי לעזור לך להתמקד במה שבאמת חשוב, ולא להתפזר לכיוונים שמרחיקים אותך מהגשמה של מה שבאמת חשוב לך.
בעסק של אדם אחד, עם משאבים מוגבלים, קריטריון קבוע שעוזר לתעדף ולקבל את ההחלטה הנכונה עם פחות התלבטויות בדרך הוא כלי מרכזי לניהול אפקטיבי.
ערכי ליבה
לא פחות חשוב מהחזון הוא ניסוח ערכי הליבה: הערכים האישיים וסדרי העדיפויות שלך, עליהם אין לך רצון או כוונה להתפשר בשום מחיר - גם אם מבחינה עסקית טהורה, יש לזה מחיר כלכלי.
אם למשל הערך של שמירת שבת הוא ערך ליבה עבורך, אבדן הכנסות כתוצאה מסגירת אתר האינטרנט שלך לגלישה בשבת לא יהווה שיקול עבורך. במובן הזה, ערכי הליבה הם מרכיב מרכזי באפקט ״כוכב הצפון״ של החזון שלך, ויאפשרו לך לדחות בקלות וללא צורך בהתלבטות כל החלטה עסקית שסותרת ערך ליבה.
דוגמאות לערכי ליבה
אמון (סיילספורס)
ענווה (קלוגס)
שקיפות (הפניקס)
מחויבות להיסטוריה (החברה לפיתוח קיסריה)
חדשנות (סופרפארם)
עבודת צוות (מגלן יעוץ הנדסי בע״מ)
לקיחת יוזמה והנעת תהליכים במהירות (בנק הפועלים)
בין תחומיות (שנקר)
ערכי ליבה הם לא סיסמאות — חשוב לתרגם אותם גם למעשים
לא מספיק לכתוב רשימה נאה של ערכי ליבה; בשונה מהחזון, אותם צריך גם לתרגם למעשים. נניח שאחד מערכי הליבה שלך הוא שמירה על הסביבה; הערך הזה צריך לבוא לידי ביטוי, למשל בבחירת חמרי אריזה אקולוגיים, גם אם הם יקרים יותר מאריזות רגילות. אם המחיר של חמרי האריזה חשוב לך יותר מהעובדה שהם לא מתכלים, זה אומר ששמירה על הסביבה הוא לא באמת ערך ליבה עבורך. שזה לכשעצמו בסדר, אבל הלקוחות שלך יזהו מהר מאד אם ערכי הליבה שלך הם רק מס שפתיים, ולכן לא כדאי להצהיר על ערכים שאין לך כוונה לפעול לפיהם.
במחקר של “לנצח נבנו״, התברר שאין סט ערכים מסוים שהוביל לתוצאות עסקיות טובות יותר מאחרים; אבל עצם קיומו של סט ערכים כלשהו, שהחברה נצמדה אליו בקנאות וחתרה לאורך השנים להביא אותם לידי ביטוי במעשים שלה, עשה את ההבדל בין חברה הצלחה בינונית להצלחה מטאורית.
ככל שסט הערכים בא לידי ביטוי בצורה בולטת יותר, הרי ששוב יצרת לעצמך בידול, שיהדהד במיוחד אצל האנשים שמחזיקים באותו סט ערכים כמו שלך; כלומר אלה שיהיה לך הכי נעים לעבוד איתם :)
שאלות מנחות שיכולות לעזור לך לזהות ולנסח חזון
באיזה אופן העולם יהיה מקום טוב יותר הודות לקיומו של העסק שלי?
מי הקהילה או קבוצת האנשים שזקוקים לעסק שלי?
איזו בעיה העסק שלי פותר?
למה חשוב לנסח חזון עסקי בכתב?
החוקרת גייל מתיוס (Gail Matthews) מאוניברסיטת קליפורניה גילתה שהסיכוי של אנשים להשיג את המטרות שלהם עולה בעשרות אחוזים אם הם מנסחים את המטרות האלה בכתב:
אנשים שכתבו את המטרות שלהם, העלו ב-42% את הסבירות להשיג אותן, לעומת אנשים שחשבו על המטרות בלי לכתוב;
אנשים שלא רק כתבו מטרות, אלא גם ניסחו יעדים מדידים, ושלחו דיווח שבועי על הביצועים שלהם לאדם אחר, העלו ב- 78% את הסבירות להשיג אותן, לעומת אנשים שחשבו על המטרות בלי לכתוב.
במילים אחרות, מחשבה יוצרת מציאות (כמובן, בתנאי שגם מתרגמים אותה למעשים).
אני יודעת שיש לך חזון עסקי; אולי אין לך זמן לחשוב עליו בתוך העומס של הניהול השוטף, אבל אני יודעת שעמוק בפנים יש את הניצוץ הפנימי שבוער בך. אם יש לך זמן לשבת (עכשיו!!) ולנסח אותו בכתב — זה צעד פשוט וחינמי שמעלה משמעותית את הסיכויים שלך להגשים אותו.
היית רוצה להגדיל את הסיכוי הזה אפילו יותר? בתהליך ליווי עסקי, בכל פעם שניפגש אעזור לך לנסח את המשימות שלך; מנסיון, עצם הידיעה שבמפגש הבא אני מחכה לדיווח על הביצוע תגרום לך לנצח את הדחיינות ולבצע אותן. רוצה לנסות ולגלות בעצמך כמה זה אפקטיבי? הכי טוב שנדבר :)
Comments